Tempahan Burger

Assalamu’alaikum! & Greeting!...

Sejak dari 2 minggu lepas Mawar busy dengan tempahan burger. Bisnes baik punyer kan. hehehe... Gempak jer Mawar sembang nie. Ala, yang buat tempahan tu pun Kakak Sepupu Mawar sendiri pun. Of courselah bisnes Mawar yang kecik ni sudah semestinya lah belum famous lagi macam Burger Bakar yang famous tue. Tapi, ok jugalah kan, ada juga orang nak buat tempahan burger kami nie. Kakak Sepupu Mawar ni seorang Guru di sebuah sekolah agama swasta, so dia buat tempahan ni untuk students pergi rombongan. Syok woo, pergi rombongan time sekolah kan, seronok tue.

2 minggu lepas, kami buat tempahan untuk dua hari berturut-turut. Hari pertama 100pcs. Tapi yang lemahnya tempahan dibuat untuk 6.00 pagi tue. So, kami pun bangun pukul 4.30pagi dengan budjet boleh siapkan sebab melihat masa agak panjang dengan kuantiti 100pcs, dan cukup hanya dengan tenaga Mawar dan share partner Mawar. Tapi..... haru jadinya. Masak je daging saya sudah ambik masa 1 jam, dengan roti tak masak lagi, nak menyusun lagi, bungkus lagi. Adoi, mengelabahlah aku. So...... cara penyelesaianya, apa lagi ku gegarkan semua bilik yang ada untuk menolong kami. hehehe..... bagus tak idea Mawar? Alhamdullilah berkat pertolongan Mama dan 2 orang adik Mawar akhirnya siap walaupun masa dah nak menghampiri jam 6. Tak sempat nak snap cuma nie jer dapat snap.

Nie gambar sebahagian. Klasik x dulang Mawar tue.

Hari yang kedua tempahan 70pcs, Bila semalam dah ada pengalaman, jadi kami sudah pandai membudjet masa dan strategi. hehehe... akhirnya berjaya juga disiapkan oleh kami tanpa mengegarkan bilik sesiapa.

Aktiviti membungkus.

Pada hari Rabu minggu lepas, tempahan hanya 20pcs tapi nak tahu Kakak Sepupu Mawar order apa? Dia order burger double special. Huh, memerlukan banyak kerja tue.Walaupun hanya 20pcs tetapi memakan masa hampir 2 jam jugaklah. huh... Kali ini untuk para Cikgu2 pula.


Burger Double Special. First2 buat buruk bebenor rupenyer.


Yang terbaru jumaat lepas, order untuk 50pcs. Tapi kali ini tempahan nak malam. kali ni students rombongan ke cameron Highland, so gerak malam lah. Dalam pukul 7 kami dah start buat, kena start awal sebab kami buat di kedai. Kalau buat di kedai of courselah akan ada pelanggan kami beli burger kan. So, pelan-pelan kami buat, akhirnya siap juga.



Rupa buat di kedai...


Memang mencabarlah kalau ada tempahan seperti ini bayangkan malam berniaga, esok pagi siapkan tempahan, lepas tue terus pergi kerja. Kalau tempahan malam balik kerja, terus rush buat tempahan. Pengsan Mak jemah oi.... Tapi nak buet camno, dah tua-tua nie baru konon-kononya nak rasa susah cari duit sendiri. Apapun kitaorg happy, sekali gus menaikkan semangat kitaorang untuk terus maju dalam bisness kami walaupun tak sebesar mana. Thanks juga kepada Kakak Sepupu Mawar, Kak Jamilahkerana memberi ruang untuk kami. Nanti tempah lah lagi. hehehehe....

6 comments:

  1. wahh..pndai cari duit ^^ semoga sukses selalu

    ReplyDelete
  2. wa.. bagus2. berniaga ni bagus. hehe. goodluck ya!

    ReplyDelete
  3. Wah...Bestnya...
    Semoga business ItMeMawarPutih terus berkembang dan sukses selalu :-)

    ReplyDelete