Berbaloikah???

Assalamu’alaikum! & Greeting!...


Since tahun lepas, berat badan Mawar naik mendadak. Dan sejak itu juga Mawar dah tak suka SHOPPINGGGGGGGG.... huh? Alasan Mawar adalah MALU. Malu sebab kalau amik baju and wanna try kebanyakkan tak muat, bila pakai nampak pelik dan tak cantik. Huh, sedih... Bila dah try baju tue ofcoz sape-sape yang teman mesti nak tengok hasilnya, so tue yang malu nk show kat dorang tue. Ok, cerita sini habis sini yer, berat badan Mawar naik mendadak mencecah 15kg wooo... Terkejut tak? ke ada yang pengsan. But it the reality. But, kalau tak shopping Mawar kekurangan baju nak pakai sebab yang sedia ada banyak yang dah tak muat. 

So, Mawar ada cara terbaik mengatasi masalah malu ini. So, we gonna shopping online or from katalog. Tak perlu untuk mencuba, just amik saiz yang besar sikit dan takde sapa-sapa nak tengok Mawar try baju. Bijak x?? hehehe....

But bila dah syok sangat memilih dan budjet bila tengok model peragakan baju-baju tue dan berharap sama cantik dengan model-model tue bila dipakai, begini pulak jadinyer.

.

.

.

.

.




Alasan hanya beli dari katalog yang murah dengan alasan selepas nie kurus baju-baju ni dah tak digunakan lagi, rugi kalau beli yang mahal. Alasan tak hengat. Tapi kalau sudah murah tapi pilih itu pilih ini, kesudahanya beratus-ratus juga harganya. 


Bila dah rasa diri ku ini semakin membesar so pilih yang ada saiz besar sahaja. Tapi ini pula jadinyer.


Terlebih Suda...


So, budjet badan ini masih solid lagi, baru-baru ini beli saiz yang kecil sedikit dengan harapan muat. Tapi ini pula jadinya.


Oppsss... 

Hurmmm...

Jadi kesimpulanya cara ini tak dapat menyelesaikan masalah Mawar ini dan membazir sebab baju-baju yang tak muat sapa nak pakai? huh... Pengajaranya yang kita dapat adalah walau sebesar mana badan kita, kita haruslah mencuba baju yang hendak dibeli terlebih dahulu. Dengan dunia kita yang semakin maju dengan fesyen jadi tiada masalah untuk memilih baju tidak kira mengikut peringkat saiz badan yang penting kita bijak mengayakannya dengan baik.


12 comments:

  1. 15kg naik?? serius? xpelah..dh boleh start diet. hehehh yana nk gemuk ssh. mcm lidi jerk...hehehh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, start awal thn last year. Dulu Mawar pun susah nak naik n senang nak turun blk. Start umur 25 smpai skrg susah nak turun. :)

      Delete
  2. Salam~ Zam dtg bertandang dr segmen Mak Dara :)

    Have A Nice Day Ahead~ jgn sedey2 ek ;))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm... Thanks sudi komen.

      Have a nice day to Zam too... :)

      Delete
  3. pengajaran tu !

    ReplyDelete
  4. haa, lepas ni try lah diet pelan2 kak. nanti muat lah baju2 tu balik.


    solid molid gituu. hihiii

    ReplyDelete
  5. oh banyaknya naik.. x pe shopping on9 pun oke juga.. banyak pilihan dah..

    ReplyDelete
  6. mawar gemuk ke? tengok pic mcm kurus aje...cuba cabaran diet 7 hari...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berbeza dari 2011. 50kg - 65kg tue... :)

      Delete
  7. sama la kes kita ni mawar. badan saya pun agak chubby. nak2 kat bhgn punggung. baju dh terletak cantik kt badan, tapi bila tgk kt punggung, cam tersekat pulak. arggghhh.tensi sungguh! mase berpantang nnt, nak kena berpantang betul2. nak kasi selim balik :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mari kita bersama-sama slimkan badan. :)

      Delete
  8. Wow..memang mendadak tu mawar..situasi mawar tu mcm cheqkaq gak..kalo g shopping suke beli baju yg bajet muat,tp x muat!sudahnye membazir..huhu

    ReplyDelete